De Krantenlêzer

Dit is het verhaaltje achter deze print.

Ik maakte deze monoprint in 1990. Het was een cadeautje voor vrienden die een nieuw huis betrokken. De verhuiskaart, die ik destijds van ze kreeg, was een foto van een kale huiskamer met een tuinstoel waarin een trotse eigenaar de krant zat te lezen. Deze kaart was mijn inspiratiebron. Al die tijd heeft die print in het huis van die vrienden aan de muur gehangen.

Deze vrienden en ik, we verloren elkaar een paar jaar later uit het oog. Dankzij een artikel in de Volkskrant over Eastermar, waarin mijn naam werd genoemd, hebben die zelfde oude vrienden mij gegoogeld, geappt en vervolgens opgezocht. De monoprint van 'de Krantelêzer' namen ze ter ‘restauratie’ mee en ligt nu, 29 jaar later, weer op mijn werktafel. Wat een prachtig toeval dat het ook een krant was, die deze hereniging in gang heeft gezet.



Reacties